Wydawnictwo: Jedność
Oprawa: twarda
Liczba stron: 384
IDEALNY PREZENT dla miłośników sztuki!
Opis książki
Pochodzący z Lotaryngii, wykształcony być może w Paryżu i we Włoszech Georges de La Tour osiedlił się w Lunéville, gdzie dość szybko doceniono jego talent. W późniejszym czasie udało mu się pozyskać paryską klientelę (m.in. kard. Richelieu, André Le Nôtre’a), zdobył też tytuł nadwornego malarza Ludwika XIII. Po śmierci jednak zupełnie wymazano go z pamięci.
Jean-Pierre Cuzin, skrupulatnie badając dzieła Lotaryńczyka, podejmuje próbę rekonstrukcji twórczości artysty w powiązaniu z jego biografią. Rzuca nowe światło na dorobek malarza (dzieła przypisane, kopie, prace studyjne czy naśladowców) i dokonuje bilansu najnowszych badań. Monografię uświetnia obfita i wysokiej jakości ikonografia, a także liczne detale dzieł, co choć w części oddaje głębię ciszy, poruszającą prostotę, intensywność przekazu i perfekcję warsztatu autora Nowo narodzonego, Hioba, Marii Magdaleny pokutującej czy Świętego Jana Chrzciciela.
Jean-Pierre Cuzin jest historykiem sztuki, autorem publikacji, książek, artykułów i katalogów wystaw dotyczących głównie malarstwa francuskiego XVII i XVIII wieku. Opublikował kilka opracowań poświęconych Georges’owi de La Tourowi, w tym katalog wystawy paryskiej (Grand Palais, 1997), a także – wraz z Dimitrim Salmonem – monografię La Tour, histoire d’une redécouverte (1997 i 2004). Kierował Głównym Inspektoratem Muzeów (Inspection générale des Musées) w Zarządzie Muzeów Francji (Direction des Musées de France), był dyrektorem Działu Malarstwa w Luwrze i głównym kustoszem ds. dziedzictwa (conservateur général du patrimoine). Obecnie na emeryturze.
Recenzja
Mówi Wam coś nazwisko Georges de La Tour?
Nie zdziwi mnie, jeśli odpowiecie, że nie. Przez długi czas La Tour był zapomniany i jego twórczość została odkryta na nowo dopiero w XX wieku, co przywróciło mu zasłużone miejsce w historii sztuki. Jego nazwisko nie jest jednak tak znane, jak innych artystów. Wszystkim, którzy pragną lepiej zgłębić wiedzę na temat La Tour’a polecam sięgnąć po przepiękny album od @wydawnictwojednosc
Dowiadujemy się z niego, że La Tour to jeden z najbardziej enigmatycznych malarzy. Wiele szczegółów z jego życia pozostaje nieznanych lub spornych. Zachowało się stosunkowo niewiele dzieł La Toura, a przypisywanie mu nowych obrazów wciąż bywa przedmiotem dyskusji wśród historyków sztuki. Część z jego prac przypisano mu dopiero w XX wieku, a badania nad jego spuścizną są nieustannie kontynuowane.
La Tour był mistrzem światła świecy, co jest szczególnie widoczne w jego nocnych scenach, gdzie źródło światła – zazwyczaj świeca – jest jedynym źródłem oświetlenia na obrazie. Przykłady jego słynnych dzieł to “Św. Józef Cieśla” i “Maria Magdalena pokutująca”. W albumie zobaczyć możemy piękne, wysokiej jakości reprodukcje, które pozwalają lepiej przyjrzeć się detalom ukazanym przez artystę.
La Tour znany jest głównie z malowania scen religijnych i świeckich (nadal nawiązujących jednak do wiary), w których często używał dramatycznego oświetlenia, podobnie jak miał to w stylu czynić choćby Caravaggio.
Przepiękny album, który możecie podziwiać na zdjęciach nie tylko opisuje życie La Toura – a właściwie autor podejmuje się w nim jego rekonstrukcji; ale także analizuje jego najważniejsze dzieła. W książce znajdziemy również obrazy innych artystów, którzy najprawdopodobniej mieli wpływ na rozwój warsztatu La Tour’a i mogli być dla niego inspiracją. Dzięki takiemu zestawieniu, możemy podziwiać podobieństwa, które łączą poszczególne dzieła.
Podobało mi się to, jak autor Jean-Pierre Cuzin, umiejscawia twórczość La Toura w kontekście historycznym. Pokazuje wpływy, które (prawdopodobnie) ukształtowały artystę – od lokalnych tradycji, przez znajomość z innymi artystami, po ruchy społeczne i religijne tamtego okresu.
Najtaniej kupisz tutaj:
Współpraca reklamowa z wydawnictwem Jedność.