W dzisiejszy cyfrowym świecie, gdzie rynek wydawniczy stale ewoluuje i to bardzo dynamicznie, recenzenci książkowi coraz częściej zastanawiają się nad możliwością nawiązania komercyjnej współpracy z wydawnictwami. Czy jest to możliwe? Jakie kroki należy podjąć, aby zbudować owocną relację z wydawcą? W niniejszym artykule przyjrzę się temu zagadnieniu z różnych perspektyw.
Czy współpraca recenzencka na zasadach komercyjnych jest możliwa?
Na pierwszy rzut oka wydawać się może, że współpraca komercyjna z wydawnictwami w zakresie recenzowania książek jest trudna do osiągnięcia. Jednakże, coraz więcej wydawnictw zaczyna dostrzegać potencjał w podejmowaniu współprac płatnych z recenzentami, zwłaszcza z tymi, którzy posiadają blogi lub więcej niż jedno medium społecznościowe. Wydawnictwa chętnie korzystają z recenzji książek jako formy promocji i marketingu, co otwiera drzwi do możliwości komercyjnych dla recenzentów. Jak się za to zabrać?
Zbuduj silną markę osobistą
Zanim rozpoczniesz poszukiwanie współpracy komercyjnej z wydawnictwami upewnij się że Twój blog czy kanał społecznościowy mają silną markę osobistą. Skup się na regularnym publikowaniu wartościowych recenzji, budowaniu społeczności aktywnych czytelników oraz angażowaniu się w dyskusje na temat książek.
Znacznie ma nie tylko ilość osób obserwujących Twój profil, ale również ogólny zasięg konta i interakcja użytkowników z Twoimi treściami. Pamiętaj, że zbudowanie więzi z innymi użytkownikami nie jest możliwe bez Twojego udziału. Dlatego też odwiedzaj inne osoby, komentuj publikowane przez nich treści, a jest duża szansa, że odwdzięczą się tym samym. Staraj się, aby Twój profil był rozpoznawalny. Jeśli masz taką możliwość i nie ogranicza Cię czas, postaraj się rozwijać kilka mediów społecznościowych jednocześnie. Jest to dodatkowy atut w rozmowach z wydawnictwem, gdyż każde medium pozwala Ci dotrzeć do innej grupy wiekowej odbiorców.Kontakt z wydawnictwami
Zbliż się do wydawnictw z którymi chcesz podjąć współpracę poprzez wysłanie krótkiego i treściwego maila. Oto kilka wskazówek:
– nie kontaktuj się z wydawnictwami za pośrednictwem DM, czyli wiadomości prywatnej. Nie jest to pożądane nawet w przypadku barteru, a tym bardziej w przypadku współpracy komercyjnej. Bardzo często za kontakt z blogerami i recenzentami odpowiada inna osoba, niż ta, która prowadzi media społecznościowe wydawnictwa.
– tworzenie więzi z danym wydawnictwem najlepiej jest zacząć już znacznie wcześniej, poprzez terminowe wywiązywanie się z recenzji otrzymanych książek, tworzenie z ich udziałem rzetelnych materiałów oraz odsyłanie linków do zamieszczonych publikacji osobie z wydawnictwa.
– tworząc maila z propozycją współpracy komercyjnej koniecznie przedstaw się, napisz jaki zakres działań możesz zaoferować, jak również podaj proponowaną przez siebie kwotę za przedstawione działania. Najczęściej recenzenci zaczynają od kwoty 100 zł netto za zamieszczenie recenzji z książką, jednak im większe konto i zaangażowanie ze strony influencera, tym większą stawkę można ustalić.
– przedstaw wydawnictwu propozycję, która będzie korzystna dla obu stron. Może to być np. promowanie książek poprzez recenzje, wywiady, konkursy, czy stworzenie wydarzenia, które przyciągnie uwagę innych czytelników. Pamiętaj aby być elastycznym i otwartym na propozycje ze strony wydawnictwa.
Działaj zgodnie z etyką
Współpraca komercyjna z wydawnictwami wymaga uczciwości i przejrzystości. Upewnij się, że jasno oznaczasz płatne treści i że Twoje recenzje są szczere niezależnie od rodzaju współpracy. Pamiętaj o oznaczaniu współpracy (zarówno barterowej jak i komercyjnej) zgodnie z zasadami UOKiK.
W świetle prawa barter również jest formą współpracy reklamowej płatnej, gdzie otrzymany produkt stanowi wynagrodzenie za wykonaną pracę.Buduj trwałe relacje
Po nawiązaniu współpracy staraj się budować trwałe relacje z wydawnictwami poprzez regularny kontakt, dostarczanie wartościowych treści i współpracę przy kolejnych projektach. Nie przy każdym tytule będziesz mieć możliwość podjęcia współpracy płatnej. Wydawnictwa posiadają zwykle ograniczony budżet, który często zostaje zatwierdzony i rozdysponowany jeszcze zanim książka ukaże się w mediach. Jeśli dostaniesz odpowiedź odmowną, daj mimo wszystko wydawnictwu szansę pokazania w Twoich mediach książki na zasadzie barteru. Wówczas zaoferuj mniejszy zakres działań, ale jeśli książka Cię interesuje, nie odmawiaj całkowicie.
Współpraca komercyjna z wydawnictwami w zakresie recenzowania książek może być możliwa i korzystna dla obu stron, jeśli podejdzie się do niej z odpowiednią strategią. Budowanie silnej marki osobistej, kontakt z wydawnictwami, przygotowanie przemyślanej propozycji współpracy, działanie zgodne z etyką oraz budowanie trwałych relacji to kluczowe kroki, które mogą przyczynić się do sukcesu.
Po zapoznaniu się z kluczowymi krokami niezbędnymi do podjęcia współpracy komercyjnej warto skonkretyzować te informacje na przykładzie maila do wydawnictwa. Poniżej zostawiam Wam szablon maila, który możecie dostosować do swoich potrzeb i sytuacji:
Przykładowy mail do wydawnictwa z propozycją współpracy
Mail do wydawnictwa z propozycją współpracy komercyjnej w zasadzie niewiele różni się od maila z propozycją współpracy barterowej. Warto jednak uwypuklić w nim główne zalety waszego profilu czy bloga, jak również przedstawić konkretny zakres działań, jakie jesteście w stanie wykonać za określoną stawkę.
Temat: Propozycja współpracy reklamowej
Szanowni Państwo,
nazywam się …… i prowadzę profil/ bloga pod nazwą ……., który skupia się na recenzowaniu książek oraz promowaniu literatury wśród czytelników. Pragnę zapytać Państwa o możliwość współpracy komercyjnej, która byłaby w moim odczuciu korzystna dla obu stron. (Krótko o blogu/profilu/mediach….. opisz krótko swoje media, przedstawiając obecne zasięgi i liczbę osób obserwujących. Skup się głównie na medium, które stanowi Twoją najmocniejszą stronę. Przedstaw propozycję współpracy)
Jestem zainteresowany recenzowaniem nowości wydawniczych oraz promowaniem Państwa książek na moim blogu/profilu. Moje recenzje są szczere i wartościowe dla czytelników, co może pomóc w promocji Państwa tytułów. Poza współpracą recenzencką oferuję również działania takie jak: wywiady z autorami, konkursy z nagrodami dla czytelników, udział w promocji wydarzeń organizowanych przez Państwa wydawnictwo, ………(dowolne inne przedstawione działania jakie przychodzą Wam do głowy).Chciałbym podkreślić, że jestem otwarty na propozycje ze strony Państwa oraz elastyczny, co do warunków współpracy. Jeśli są Państwo zainteresowani nawiązaniem współpracy lub uzyskaniem dodatkowych informacji, serdecznie zapraszam do kontaktu.
Załączam linki do moich mediów społecznościowych:
…….…….
Z poważaniem, ……..
Pamiętaj, aby dostosować powyższy szablon do swojego stylu i potrzeb oraz personalizować go w zależności od wydawnictwa, z którym chcesz nawiązać współpracę.
Mam nadzieję, że informacje zawarte w dzisiejszym wpisie będą dla Was pomocne i przybliżą Was do podjęcia współprac komercyjnych z ulubionymi wydawnictwami.
Zachęcam do zaobserwowania mojego profilu na Instagramie @sabina.pisarek, gdzie dzielę się z Wami nie tylko miłością do literatury ale również poradami w zakresie rozwoju własnego konta.
A ja się zastanawiam jak to działa. Myślę o rozpoczęciu współprac płatnych. Przecież nie prowadzę żadnej działalności więc jak z wynagrodzeniem? Jak już wydawnictwo się zgodzi to jaki ma być mój kolejny krok?
Dziękuję za trafny komentarz. Poruszę tę kwestię w następnym wpisie. Czy jeszcze jakieś kwestie Cię ciekawią?
Póki co ta kwestia. Jak to ogólnie legalnie ogarnąć. Tak krok po kroku. Wydawnictwo się zgadza i co mam zrobić ja? Podać konto? To nie wystarczy… czekam na taki post dla totalnie początkującego 🙂