Wydawnictwo: Ścieżki Mocy
Tytuł oryginału: Reclaiming vitality and presence. Sensory Awareness as a practice for life.
Data wydania: 2023-10-01
Gatunek: poradnik
Liczba stron: 332

Opis książki

Poznaj pracę jednej z wielkich, choć mało znanych pionierek XX wieku – Charlotte Selver. Elementy nauczanego przez nią podejścia są obecne w wielu współczesnych nurtach terapii i metodach somatycznych. Świadomość sensoryczna to praktyka łącząca umysł i ciało, która pomaga odzyskać kontakt z naszą inteligencją somatyczną i witalnością. W książce zawarte są praktyki i przykłady, które pomogą ci odkryć na nowo swoje zmysły i zacząć korzystać z mądrości ciała, zamiast coś mu narzucać. Pozwala to rozwijać obecność i czerpać więcej przyjemności z najprostszych chwil. To cenna lektura jeśli pracujesz z ciałem i uważnością oraz jeśli chcesz podnieść jakość swych codziennych doświadczeń.

Uważam, że zasady, na których opiera się ta praca, mają ogromne znaczenie dla pełnego rozwoju osobowości.
– Erich Fromm, psychoanalityk

Charlotte Selver przekazuje realne odczucie niektórych spraw, które ja usiłuję wyrazić słowami – przede wszystkim organicznego związku człowieka z całym światem natury.
– Alan Watts, filozof zen

Czym jest świadomość sensoryczna? Wszyscy doświadczamy lub będziemy doświadczać chwil stresu i trudności. Czy w takich chwilach możemy wrócić do zmysłów? Czy możemy poczuć, jak zaciskamy się lub kurczymy? Zatrzymać się w tym stanie i otworzyć na następny oddech i następną chwilę? Tak bardzo trzymamy się rozsądku, że rzadko rozpoznajemy wagę każdej chwili i tego, co ma nam do zaoferowania.

Świadomość sensoryczna to praktyka uważności, która uwzględnia ciała jako instrument, w którym przejawiają się wszelkie procesy, czy to fizyczne, czy poznawcze. Opiera się na świadomym postrzeganiu jakości interakcji na styku ciała i umysłu. Najpierw stań się tym, kim jesteś – pozytywna zmiana w myśleniu, działaniu i byciu może nastąpić tylko wtedy, gdy uświadomimy sobie jakość obecnego sposobu bycia i zachowania oraz stany wewnętrznego napięcia i niepokoju.

Korzyści z praktyki świadomości sensorycznej:
– uczysz się korzystać z własnej inteligencji somatycznej;
– nawiązujesz lepszą relację ze swoim ciałem i zaczynasz słuchać tego, co ma ci do powiedzenia;
– poprawia się równowaga psychofizyczna;
– sprzyja samoregulacji, wyciszeniu;
– pozwala redukować napięcia i niekorzystne nawyki ruchowe;
– polega na indywidualnej eksploracji i odkrywaniu mądrości własnego ciała, a nie naśladowaniu narzuconych ćwiczeń;
– pozwala budować zaufanie do siebie i naszej wewnętrznej natury;
– zyskujesz lepszy kontakt z własnymi potrzebami;
– zwiększa się sensytywność i świadomość ciała;
– pogłębia się uważność, która przekłada się na lepszą jakość kontaktów ze sobą, z innymi i ze światem;
– wzmacnia obecność i ugruntowanie;
– uczysz się czerpać więcej radości i przyjemności z najdrobniejszych chwil;
– zaczynasz bardziej współpracować z życiem, zamiast z nim walczyć;
– dopełnia każdą praktykę pracy z ciałem i/lub świadomością (np. jogę, medytację, pilates, taniec, masaż, mindfulness).

W książce znajdziesz opis praktycznych eksploracji do praktyki indywidualnej i grupowej oraz krótką historię powstania i rozwoju metody.

Recenzja

Co powiecie na książkę, która pokaże Wam, jak szybko i całkowicie się odprężyć, a jednocześnie przywróci zainteresowanie światem równe temu, jakie ma dziecko?

„Świadomość sensoryczna” to lektura szalenie inspirująca, bazująca na wiedzy przekazanej przez Charlotte Selver i Charlesa Brooksa. Autorzy prowadzili przez wiele lat zajęcia ze świadomości sensorycznej, których zadaniem było przekierowanie pełnej uwagi uczestników na doznania zmysłowe. Praktyka ta, umożliwia odnalezienie głębi w prostych czynnościach (tj. stanie, siedzenie, chodzenie, czy oddychanie) i pozwala uczynić je źródłem żywego zainteresowania. Można śmiało określić takie zajęcia przywracaniem zdolności doznawania i odczuwania wszystkiego „tu i teraz”, po których uczestnik czuje się lekki, odprężony i bardziej świadomy wewnętrznej energii, jaką dysponuje.

Mimo że poradnik liczy 330 stron, przeczytałam go dosłownie w jeden dzień, całkowicie zafascynowana tematem odkrywania otaczającej mnie rzeczywistości na nowo. Książka ta pozwala odnaleźć satysfakcję w wykonywaniu codziennych, czasem nielubianych czynności i uczynić je ciekawszymi nawet od zabijania czasu przez oglądanie telewizji.

Trzeba podkreślić, że praktykowanie świadomości sensorycznej to nie forma terapii, choć bardzo często przynosi pozytywne efekty. Autorzy wychodzą tu od eksperymentowania z prostymi czynnościami, znanymi człowiekowi już z wczesnego dzieciństwa, stąd wspomniane wcześniej praktykowanie świadomego stania, siedzenia, leżenia. Znajdziecie w tej książce zbiór prostych doświadczeń, po wykonaniu których, będziecie pod głębokim wrażeniem tego, jak w łatwy sposób można się zrelaksować i zwiększyć swoją wrażliwość odczuwania bodźców. Odkryjecie na nowo wdzięk i magię ludzkiego istnienia. Zyskacie idealne narzędzie do tego, by zamiast oddawać się zniecierpliwieniu czy znudzeniu, stojąc na przykład w długiej kolejce, ukierunkować swoją energię i pełne skupienie na eksplorowanie świadomej obecności. Dowiecie się, jak wiele dynamika oddechu mówi o stanie psychicznym człowieka, poczuciu bezpieczeństwa oraz o tym, co aktualnie przeżywamy.

Poradnik będzie idealny dla osób, którym zależy na osiągnięciu prawdziwego odprężenia i nawiązaniu lepszego kontaktu ze swoim ciałem. Świetnie sprawdzi się również jako pomoc dla osób prowadzących różnego rodzaju zajęcia relaksacyjne, jak również spotkania aktywizujące dla seniorów, gdyż „ćwiczenia” zawarte w książce nie wymagają od uczestników szczególnej aktywności fizycznej. To od nas zależy, czy każda czynność, jaką wykonujemy w ciągu dnia, będzie robiona mechanicznie, czy z zachowaniem pełnej uważności i odczuwania tego, czego się podejmujemy.

Nie sądziłam, że już samo przeczytanie poradnika wniesie w moje życie tak wiele uważności i pozwoli dostrzec rzeczy, które dotąd wydawały się poza zasięgiem wzroku. Jestem o wiele spokojniejsza, zyskałam jasność myślenia i czuję się tak, jakbym wróciła właśnie z udanych wakacji. Książka „Świadomość sensoryczna” to w moim odczuciu przełomowa pozycja na polskim rynku, która poprzez swoją prostotę idącą w parze z zaskakującymi efektami terapeutycznymi, jest w stanie pomóc wielu osobom w odnalezieniu na nowo radości z życia. Eksperymenty w niej zawarte doskonale pobudzają energię, dają głębsze poczucie obecności, pozwalają skupić się na chwili obecnej i oczyścić myśli z nadmiernego analizowania – kotwiczenia ich w przeszłości lub wybiegania w przyszłość. Znajdziecie tu wiele informacji na temat oddychania, pracy z kamieniami, jak również proste ćwiczenia do wykonania w parach. Książka pozwala na nowo odkryć dotyk jako piękne i otwierające doświadczenie. Pobudza ukryte w człowieku uczucie życzliwości i zaufania do drugiej osoby, a przede wszystkim uczy przyjmowania doświadczeń takimi, jakie są.

Podoba mi się rozdział, w którym Charlotte i Charles zwracają uwagę na ogromną rolę stóp w odbieraniu podstawowych bodźców z otoczenia. To część ciała, którą powinniśmy traktować na równi z dłońmi, tymczasem stopy przez całe dnie opakowane są w obuwie, często niewygodne, i nie biorą udziału w odbieraniu bodźców.

Świadomość sensoryczna ma istotne znaczenie w kontekście zdrowia psychicznego i emocjonalnego, dlatego też warto ją praktykować, szczególnie  w życiu codziennym. Dzięki doświadczeniom, zawartym w prezentowanej książce, będziecie mogli głębiej zanurzyć się w otaczającym świecie i spojrzycie na najprostsze czynności w sposób o wiele bardziej żywy i dotąd nieznany.

Ponadto książka obfituje w wiele refleksyjnych cytatów autorstwa wspomnianych nauczycieli świadomości sensorycznej – Charlotty i Charlesa. Stale przypominają oni, że najważniejsze zajęcia, podczas których badać możemy naszą świadomość sensoryczną, mają miejsce w codziennym życiu, a nie na sali ćwiczeń. 

Jeśli zatem macie ochotę pogłębić swoją zdolność odczuwania, uczynić przeżycia bardziej żywymi i wyrazistymi, to pozwólcie sobie na czułe spotkanie z własnymi zmysłami za pośrednictwem książki „Świadomość sensoryczna”. Dzięki niej odnajdziecie spokój, harmonię i uwolnicie głębsze poczucie obecności. Nauczycie się lepiej gospodarować swoją energią, poczujecie lekkość i dobre samopoczucie. Jedzenie posiłków stanie się bardziej świadome, podobnie jak eksplorowanie pozostałych obszarów otaczającego świata, co zaprowadzi was w efekcie do odczuwania większej radości z prostych chwil.

Cytaty z książki

„Teraz cała sztuka polega na tym, żeby tego wszystkiego nie wyczekiwać. Nie próbować tego poczuć, ale po prostu tam być i się w to zanurzyć. Nie możesz być w wyższym stanie bycia, niż stan bycia w pełni z tym, co jest”.

„Najlepszym miejscem do badania grawitacji nie są nasze zajęcia, ale codzienne życie: wchodzenie lub schodzenie po schodach, noszenie zakupów, nakrywanie do stołu, podawanie i zmywanie naczyń, wstawanie i siadanie, taniec, a przede wszystkim, chodzenie po nierównym terenie”.

„Leżenie będzie dla nas aktywnością, tak samo jak jest nią stanie. I jak we wszystkich naszych działaniach, w równym stopniu będziemy dążyć do wewnętrznej otwartości na własne procesy życiowe i do wrażliwego kontaktu z otoczeniem”.

„W oddychaniu, które jest instynktowne i spontaniczne, musimy przyzwalać na to, że ono się cały czas zmienia, że jest różnorodne. Oddychanie jest zmienne jak pogoda. Jego charakter i największa siła to właśnie zmienność. Kiedy biegniesz, wchodzisz po schodach, niesiesz paczkę, śpisz, leżysz i odpoczywasz – podczas każdej z tych czynności oddychasz inaczej. Więc nie myśl, że istnieje coś takiego, jak <<właściwe oddychanie>>”.

„Przez najprostsze rzeczy, które robimy cały czas, możemy wyczuć, w jakim stopniu czcimy wszystko naszą wewnętrzną uwagą”.

„Podstawą tej pracy – samą istotą tej pracy jest to, że wszystko, co robimy, zawsze może być nowe”.

„Czy to przez słuch, dotyk, smak czy wzrok, kiedy zmysły są stymulowane, cały organizm przekształca się w istotę odczuwającą – w istotę wrażliwą. Jednak może się to zdarzyć tylko wtedy, gdy umysł jest czysty. To znaczy, kiedy nie jest czujny ani rozpędzony”.

Książkę kupisz na stronie:

https://sciezkimocy.pl/p/swiadomosc-sensoryczna-selver-brooks/

Współpraca reklamowa z wydawnictwem Ścieżki Mocy.

Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Monika
Monika
2 miesięcy temu

Wspaniała recenzja 😊 i bardzo interesująca książka 👍