POKONAJ SWOJE LĘKI I ODZYSKAJ SPOKÓJ – Dr Ellen Vora

Wydawnictwo: FILIA
Tytuł oryginału: The Anatomy of Anxiety: Rethinking the Body, Mind, and Healing of Anxiety
Data wydania: 2022-09-28
Liczba stron: 352

Opis książki

Słuchaj siebie i swojego ciała, osiągnij równowagę umysłu i spokój ducha. Czym jest lęk? Skąd się bierze? Jakie są fizjologiczne i psychiczne przyczyny lęku?
Dr Ellen Vora wyjaśnia, co łączy mózg, jelita i stany zapalne, oraz dlaczego sen i resetowanie w naturze są tak ważne. Ujawnia burzliwy romans alkoholu i lęków, i podpowiada, co jeść dla zdrowia psychicznego oraz jak leczyć nerwicę lękową poprzez rekalibrację układu odpornościowego. Zdradza, że siedzenie to nowe palenie, a ćwiczenia to nowy xanax.
Podpowiada ćwiczenia świadomości chwili obecnej, medytacje oraz jak naprawdę powiedzieć „nie”, jak żyć z wysoką wrażliwością i dlaczego warto unikać pracoholizmu oraz wypalenia zawodowego. Pokazuje, że warto nauczyć się „odpuszczania” i rezygnacji z kontroli nad rzeczami, które od nas nie zależą. A to wszystko po to, aby poprawić jakość życia i znaleźć właściwą drogę ku uzdrowieniu i zrównoważonemu życiu.

Recenzja

Przedstawiam Wam niezwykle wartościową książkę od wydawnictwa FILIA. Skierowana jest ona do osób, które chciałyby poradzić sobie z nadmiernym odczuwaniem lęku i odzyskać wewnętrzną harmonię. Oprócz tego, że książka tłumaczy czytelnikowi czym dokładnie jest lęk i jakie są jego przyczyny, zawiera też szereg wskazówek przydatnych w walce z tym uciążliwym stanem.

Każdy z nas odczuwa czasami lęk i nie m w tym nic złego, w końcu jest to jeden z naszych mechanizmów obronnych. Bywa jednak, że stajemy się przytłoczeni nawarstwiającymi się obawami i wówczas warto zastanowić się, co możemy zrobić, by odzyskać wewnętrzny spokój.

Książka ta, pozwala lepiej wsłuchać się w swoje ciało i odkryć, gdzie równowaga może być zachwiana. Umożliwia nam to podjęcie działań zmierzających do odzyskania psychicznego ładu.

Autorka w przystępny sposób tłumaczy dwukierunkowy charakter komunikacji między układem pokarmowym, a mózgiem. Skutkuje to tym, że jeśli na przykład w mikrobiomie układu pokarmowego równowaga zostaje zachwiana, wysyła on do mózgu sygnał „czuj niepokój”. Łatwo zatem o wniosek, że sposób w jaki się odżywiamy, ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie psychiczne. Autorka dość dobrze opisuje dietę w kontekście utrzymania zdrowia psychicznego na odpowiednim poziomie. Radzi jakich produktów unikać, a jakie wprowadzić do codziennego jadłospisu.

W szczególności zaciekawił mnie wątek wpływu spożywanej żywności na funkcjonowanie układu odpornościowego. Otóż jedzenie zawiera w tych czasach sporą dawkę substancji chemicznych tj. pestycydy, ftalany itd., na które nasz organizm nie jest przygotowany. W odpowiedzi na to, nasz układ odpornościowy prowokowany jest do walki z zagrożeniem, uruchamiając mechanizmy podobne do walki z prawdziwym „zakażeniem”. Nasz organizm jest więc często zmuszany do walki z wrogiem, którego nie zna.

Ostatecznie prowadzi to do powstawania stanów zapalnych, nadmiernej aktywności układu odpornościowego, depresji i powstawania stanów lękowych. Na tym przykładzie widać jak ściśle połączone są ze sobą te trzy układy (nerwowy, pokarmowy i odpornościowy). Widać też, że dbałość o zdrową dietę przyczynia się do poprawy funkcjonowania wszystkich tych układów.


Jako ciekawostkę, powiem Wam, że autorka kwestionuje konieczność liczenia kalorii podczas stosowania diety odchudzającej. Zamiast tego, zaleca liczenie związków chemicznych zawartych w spożywanych posiłkach. O co w tym chodzi? Sięgnijcie po tę książkę, a sami się przekonacie.
Przyznam szczerze, że po tej lekturze czuję się o wiele bardziej świadoma. Wiem już, że lęk który odczuwam nie zawsze wynika z prawdziwego zagrożenia, a jest jedynie projekcją mózgu, który na wszystko szuka logicznego wytłumaczenia. Autorka tłumaczy jak rozróżnić lęk prawdziwy od fałszywego, co również jest ważne w aspekcie szybkiego odciążenia naszej psychiki.

Fałszywy niepokój to nasze ciało dające nam sygnał o fizjologicznej nierównowadze, głównie przez reakcję stresową”

“Umysł lubi opowiadać nam historie, które wyjaśniają fizyczne odczucia, i wiele naszych zmartwień to nic innego jak tylko mózg usiłujący uzasadnić reakcję stresową ciała

Dr Ellen Vora


Czasem nie zdajemy sobie sprawy jak bardzo przyczyniamy się do powstawania zaburzeń lękowych. Mam tu na myśli nie tylko nieodpowiednią dietę, ale także złe przyzwyczajenia, nałogi, czy zaniedbywanie snu. Autorka porusza zagadnienia związane z bezsennością i daje cenne wskazówki pomagające rozwiązać ten problem. Dowiadujemy się również jakie zaburzenia w równowadze gospodarki hormonalnej mogą skutkować powstawaniem lęków i gdzie powinniśmy w takim przypadku szukać przyczyn złego samopoczucia.
Książka pozwala lepiej przyjrzeć się potrzebom swojego organizmu i poprzez umiejętne ich rozpoznawanie nauczyć się sterować własnym samopoczuciem. Zaburzenia lękowe najczęściej powinny być dla nas sygnałem, że coś złego dzieje się nie z naszą głową, ale z naszym ciałem.
Całościowo książka zrobiła na mnie bardzo dobre wrażenie. Jest motywująca, daje nadzieję, że wcale nie musi być tak źle jak nam się na pozór wydaje. Pomaga się podnieść i przyjrzeć swoim lękom na nowo. Zawiera bardzo ciekawy dodatek o ziołach stosowanych w leczeniu stanów lękowych. Zdecydowanie polecam!

Najtaniej kupisz tutaj:

Współpraca reklamowa z wydawnictwem FILIA.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments