Jak samodzielnie wypromować książkę
Wyobraźcie to sobie. Po wielu miesiącach, a może latach wytężonej pracy, pisania do szuflady lub nanoszenia poprawek w końcu trzymacie w dłoniach swoją upragnioną książkę. Tylko… co dalej? Bywa, że kwestia promocji, często spoczywa na barkach autora – zarówno w przypadku self-publishingu, jak również wydania danego tytułu z pomocą wydawnictwa. Zresztą nawet, jeśli wydawca zapewnia promocję, to przecież nic nie stoi na przeszkodzie, by promować książkę swoimi drogami. Co jednak, gdy kompletnie brakuje nam wiedzy w jaki sposób się za to zabrać? Wtedy z pomocą przychodzi książka autorstwa Katarzyny Bieńkowskiej „Promocja? Tak, poproszę!”.
Jest to pozycja dla osób, które kompletnie nie mają doświadczenia jakimi drogami propagować swoją książkę oraz słabo orientują się w kwestii prowadzenia bookmediów. Autorka porusza w niej niezbędne zagadnienia, począwszy od szukania pierwszych czytelników, poprzez dotarcie do recenzentów, patronów, aż po organizację spotkań autorskich. Trafnie wskazuje na jakich portalach warto promować swoją książkę oraz w jaki sposób ułatwić sobie współpracę z recenzentami/blogerami, by promocja przebiegła sprawnie. Podoba mi się, że poruszona została w tej książce kwestia prawnych aspektów organizowania konkursów na IG i FB oraz tematyka związana z wyciekiem treści książki do Internetu. Autorka podpowiada jak bronić się przed nielegalnym rozpowszechnianiem e-booków oraz jakie działania podjąć, gdy już do owego wycieku doszło. Każde z zagadnień wspomnianych w tej książce omówione jest dość zwięźle i najchętniej pokusiłabym się o ich rozwinięcie, myślę jednak, że warto potraktować ten poradnik jako zachętę do samodzielnego zgłębiania wiedzy i wskazówkę, w jakich obszarach można podjąć działania. Dzięki temu, autor książki w przystępny i szybki sposób otrzymuje drogowskaz, co warto zrobić już dziś. Poradnik zawiera również kilka inspirujących wywiadów z osobami, które proces promocji książki mają już za sobą i teraz dzielą się swoim doświadczeniem z innymi.
Piszesz do szuflady? Sięgnij po książkę właśnie teraz!
Zdecydowanie warto przeczytać tę książkę jeszcze przed procesem wydawniczym, gdzie na niektóre rzeczy autor ma jeszcze wpływ. Rozwinięcie social mediów i znalezienie recenzentów również wymaga czasu, dlatego jeśli masz w planie wydanie książki, to polecam ci sięgnąć po ten poradnik już dziś. Przygotowanie do prowadzenia kampanii promocyjnej jest równie zajmujące co sama kampania, dlatego warto dać sobie na to odpowiednią ilość czasu.
Czy książka mnie zaskoczyła? – Czyli „Promocja? Tak, poproszę!” oczami recenzenta
Sięgnęłam po ten tytuł z niemałym zaciekawieniem. Wprost nie mogłam się doczekać, aż książka trafi w moje ręce, bo chciałam wczuć się w temat promocji książki z perspektywy autora, a nie recenzenta. Możliwość przeczytania tej książki była dla mnie jak chwila, w której mogłam stanąć po drugiej stronie lustra i przemyśleć jakie działania promocyjne powinnam oferować, by potencjalny autor trafił w kwestii promocji swojej książki właśnie do mnie. Autorka w bardzo treściwy sposób przeprowadza czytelnika przez złożony proces promocji książki, podpowiadając kiedy należy się za nią zabrać i jakie kroki warto podjąć przed i po wydaniu tytułu. Jak wspominałam, chętnie rozszerzyłabym niektóre wątki zawarte w książce o konkretne rozwiązania, zabiegi marketingowe ułatwiające promowanie książki. Zabrakło mi nieco kreatywnych podpowiedzi choćby w kwestii gadżetów jakie można dołączać np. do boxów autorskich, a bez wątpienia było tu pole do popisu. Chętnie przeczytałabym również o pomysłach na konkretne posty, relacje czy stories… bo że warto je wrzucać nie jest tajemnicą, a często główny problem tkwi w kreatywności osoby próbującej sprzedać swój produkt. Będąc w skórze autora, który bierze do ręki tę książkę chciałabym znaleźć w takim poradniku garść sposobów na przyciągnięcie uwagi potencjalnych czytelników.
Czy książka mnie zaskoczyła? Nie. A powinna?
Czytając ją z perspektywy osoby, która na co dzień zajmuje się recenzowaniem książek, prowadzeniem bookmediów i promowaniem nowości wydawniczych muszę przyznać, że książka nie zaskoczyła mnie niczym szczególnym, poza kilkoma ciekawostkami. Jednak dla mnie, promocja stanowi codzienność więc trudno się temu dziwić. Mogę za to śmiało potwierdzić, że informacje zawarte w “Promocja? Tak, poproszę!” stanowią kwintesencję działań jakie warto podjąć już na etapie tworzenia książki. Poradnik będzie praktyczną pomocą dla osób, które w prowadzeniu własnego profilu w social mediach nie mają zbyt dużego doświadczenia i podstawowa wiedza na temat promocji w Internecie będzie dla nich doskonałym wprowadzeniem. Świetnie, że tego typu poradniki powstają, gdyż często pisarz pochłonięty swoją pracą nie traci energii i czasu na zgłębianie świata bookmediów, a dzięki tej książce, zyskuje wiedzę od podstaw.
Myślę zatem, że książka ta będzie odpowiednią pozycją dla osób, które piszą do szuflady i nie wiedzą co dalej, mają przed sobą debiut literacki, planują samodzielnie wydać książkę lub e-booka, próbują swoich sił w samodzielnym wydaniu książki. Nie poleciłabym jej osobom, które prowadzą już własny bookstagram, booktok czy innego rodzaju profil książkowy. Dla tych osób wiedza może okazać się zbyt podstawowa. W takich przypadkach jednak, zachęcam do indywidualnego kontaktu z Katarzyną Bieńkowską, która postara się dobrać dla twojego produktu promocję szytą na miarę.
Zatem jeśli kwestia promocji książki jest ci całkowicie obca, nie masz doświadczenia w prowadzeniu social mediów, a może nawet trzymasz w rękach własną książkę i nie wiesz jakimi drogami możesz ją sprzedawać, czujesz że promocja to nie jest obszar w którym czujesz się dobrze, to pozwól Kasi Bieńskowskiej poprowadzić się za rękę przez ten złożony, ale jakże kluczowy dla przyszłości twojej książki proces. Nie wiesz czym jest book tour? Masz problem z tym jaką drogą zdobyć numer ISBN? Chcesz dowiedzieć się jakimi kryteriami kierować się przy wyborze recenzentów? Może myślisz nad założeniem własnego sklepu internetowego? Sięgnij po książkę „Promocja? Tak, poproszę!”. Upewnij się, że wykorzystałeś wszystkie, łatwo dostępne możliwości promocji.
Książkę zakupisz tutaj:
https://poligondomowy.pl/sklep/
Książka recenzowana w ramach współpracy barterowej.